Sla over en ga naar content

Publicatie: Jouw gids naar IT automatisering

Heeft jouw organisatie een rijke IT-geschiedenis? Dan weet je dat dit veel voordelen heeft, maar ook nadelen. Dit zie je vaak in de financiële sector, de overheid en bij organisaties in de energiesector. Wat gaat er mis?

• Banken hebben vaak veel verschillende systemen en processen in het IT-landschap. Door deze complexiteit zie je vaak dat deze systemen en processen onderling niet goed met elkaar communiceren.
  • Grote (overheids)organisaties zijn vaak vrij hiërarchisch gestructureerd en hier gaat het vaak fout omdat processen niet worden beschouwd als value stream. Dit betekent dat de organisatie te maken heeft met een klant die door het proces heen moet en er aan het einde iets moet worden opgeleverd.
  • Bij organisaties in de energiesector is de hiërarchie vergelijkbaar gestructureerd, denk aan de splitsing tussen leveranciers zoals Vattenfall en de organisaties die de netwerken beheren zoals Stedin. Echter is hier de afgelopen jaren meer urgentie ontstaan om processen te verbeteren. Dit heeft onder andere te maken met de hevige concurrentie die er is ontstaan de afgelopen jaren. Denk bijvoorbeeld aan Eneco die met Toon zijn innovatieve intrede in de markt heeft gemaakt. Binnen deze sector is er een groot urgentiebesef dat processen moeten worden geoptimaliseerd.

Als we denken aan automatisering hebben we het vaak over het IT-landschap: er moet een nieuwe server komen of er moet iets naar productie. In zekere zin is automatisering een toepassing om iets te bereiken. En dat is bedrijfsresultaten verbeteren door de IT te verbeteren. Bij Business Automation groeit dit door naar de proceslaag. Het doorbreken van silo’s en denken in value streams is de fundamentele verandering in DevOps. Automatisering kan dan vanaf de onderkant een middel zijn om dat te forceren. Maar wat zijn dan de voordelen van automatisering?

Download de volledige versie

Klik op de onderstaande knop om de volledige versie van jouw “Gids naar IT automatisering” aan te vragen.